A gödöllői művésztelep
50 év olykor összefogott, de inkább egyéni és szétszórt művészettörténeti
kutatásai, kiállításai után 2001-ben ünnepeltük Magyarországon a gödöllői
művésztelep megalakulásának 100. évfordulóját. Ünnepként tarthatjuk számon azt
is, hogy a gödöllőiek munkáit európai kortársaik és barátaik műveivel együtt
lehetett látni, 100 év után, Los Angelestől a londoni Victoria and Albert
Museumon át Helsinkiig, annak a – lassan talán nálunk is megváltozó -
művészettörténeti szemléletnek köszönhetően, mely a modernséget gazdagabbnak,
összetettebbnek, többfélének láttatja annál, mint amilyennek sokáig ismerte a
hazai közönség. Így ünnepelhettük a gödöllőiek különleges világszemléletének
egy-egy összetevőjét is: kapcsolatukat a népművészettel (Gödöllő, Városi Múzeum)
vagy éppen a női alkotótevékenység és a női szerepek felértékelődését életükben
és munkásságukban (Glasgow, School of Art).
A 20. század elejének gödöllői művésztelepén egy mikro társadalom született,
mely a létező társadalom alternatívája volt. Az akkori Magyarország ugyanis –
akár a mai - ellentmondásokkal, feszültségekkel volt telített. Feudalizmus és
gyors ütemű kapitalizálódás, ennek következtében a lakosság foglalkozásának és
életmódjának (így a nőkének is) rohamos megváltozása jellemezte. Páratlan
mértékben felduzzadt a főváros, s néhány jelentős, a századfordulón virágzásnak
indult város kivételével a vidék egyre elmaradottabbá, a kivándorlás vagy
megmaradás mindennapos kérdéssé vált. Kultúrájában ellentétek kezdtek mutatkozni
történeti és modern, helyi és európai közt, jóllehet Európában éppen művészetnek
kezdték nevezni az akkor még virágzó népi (paraszti), névtelen
alkotótevékenységet (nép-művészet) valamint – ezzel is összefüggésben - az addig
mesterségeknek tartott iparművészetet is. Akkor (is) művészek és
művészközösségek léptek túl a társadalom egymástól elzáródó kommunikációs
csatornáin, modernizálva a hagyományokat, s így az európai részévé téve a
helyit. Mondhatjuk, ők kezdték megrajzolni, az akkori perifériákon, a sokszínű
Európa ma megfogalmazott képét.
A gödöllői művésztelep, miközben ezt tette – tanulmányozta a paraszti életmódot,
művészetet, építkezést, települési szokásokat, majd iparművészeti (szőnyegszövő)
műhelyt hozott létre, egyúttal az Iparművészeti Iskola tanműhelyét; tervezett és
kivitelezett enteriőröket, szőnyegeket, házakat -, példát adott az etnikumok,
nemek, múlt és jelen, város és vidék együttélésére és együttműködésére is.
Tagjai közt építészek, festők, szobrászok, iparművészek voltak. Együttes életük,
munkájuk hátterében organikus világnézetük állt, amivel a 19. század végére
polaritásokra szakadó világot működőképes egésszé tették.
A művésztelep Körösfői-Kriesch Aladár körül szerveződött. Tagjai közül Nagy
Sándor és felesége, Kriesch Laura valamint Remsey Jenő képzőművészek és Remseyné
Frey Vilma váltak tősgyökeres gödöllőiekké, s mindig is azok voltak az 1904-től
működő szövőműhely dolgozói. De a rövidebb-hosszabb ideig velük élt Toroczkai
Vigand Ede, Juhász Árpád, Mihály Rezső vagy Zichy István képei és képszőnyegei,
grafikái, színes ablakai is szerepet játszottak abban, hogy egy mélyen rejtező,
az antik mitológiához és a középkori európai legendákhoz fogható saját
képzetvilág is feltárult művészetünkben, amibe koruk kérdéseit is
belefogalmazták. Modern építészetünk megteremtője, Medgyaszay István, első női
tervezőnk, Undi Mária mellett szobrászok (Moiret Ödön és Sidló Ferenc) is
hozzájárultak a közös ars poetica: a kert, a ház, az enteriőr – az élettér
megtervezésének jelentőssé válásához, amit koruk általános művészeti irányainak
mélyre nyúló kulturális gyökereivel erősítették meg. Ezzel a központi
gondolattal arattak sikereket a hazai és világkiállításokon, alapozták meg a
magyar „design” útját, teremtették meg az egyik lehetséges: az otthonos
Magyarország képét és valóságát, Budapesttől Marosvásárhelyig.
A 20. századi történelem azonban nem tette lehetővé, hogy művészek gondolataira
épüljön Magyarország. Pedig ezek Gödöllőn és onnan elszármazva továbbéltek,
élnek napjainkig. A gödöllői művésztelep ugyanis az egyetlen, kora
csoportosulásai közül, mely más formában és célokkal ugyan, de megújult a
századvégen: a nyitott szellemű mai Gödöllői Iparművészeti Műhellyel, házával és
kertjével.